17 februarie 2011

Cultură vs. Îndoctrinare în şcoala românească

***comunicat de presă***

Asociaţia Secular-Umanistă din România a lansat în urmă cu o săptămână campania ”Stop îndoctrinării religioase în şcoli!”, în primă etapă amplasând panouri publicitare în centrul Bucureştiului, în zona Palatului Cotroceni, a Parlamentului şi a Patriarhiei, cu scopul de a sensibiliza opinia publică şi factorii politici de decizie asupra acestei probleme şi de a iniţia o dezbatere la nivelul societăţii pentru găsirea unor soluţii viabile.

În acest context, răspunsul din data de 15 februarie al Patriarhiei BOR, prin cantonarea în stereotipuri de genul “laicitate = comunism” dezamăgeşte prin încercarea de escamotare a problemelor semnalate de societatea civilă (în paranteza fie spus, veşnica invocare a “roadelor dureroase” moştenite din comunism este cel puţin bizară atunci când vine din partea unei instituţii care refuză deconspirarea membrilor săi care au colaborat cu Securitatea şi care, după 1990, a continuat să păstreze în funcţie înalţi ierarhi dovediţi drept colaboratori ai acesteia).

Prin tonul abordării, BOR îşi afirmă clar poziţia, asumată de facto, de controlor al sistemului de educaţie, refuzînd propunerea pe care ASUR a făcut-o responsabililor învăţămîntului şi părinţilor.

Prin conţinut, BOR demonizează cultura care nu este trecută prin filtrul interpretării religioase şi asociază ştiinţa cu ”procesul comunist de ateizare «prin informare»”, deşi proclamă toleranţa şi respectarea libertăţii de conştiinţă.

Merită făcute câteva precizări:
1.     în Constituţia României nu se prevede o educaţie de tip confesional în şcolile publice şi nu se prevede studierea religiei timp de 12 ani, neîntrerupt. Articolul 32 menţionează doar că “În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege”. Asociaţia noastră susţine ideea unui învăţământ religios bazat pe înţelegerea fenomenului ca atare şi predat în spiritul dialogului interconfesional. Reamintim că poziţia ASUR este neechivocă: în unităţile de învăţămînt de stat trebuie păstrată o strictă neutralitate religioasă, iar în cadrul orelor de Religie trebuie predată Istoria Religiilor şi nu doar viziunea particulară a unui anumit cult, indiferent care ar fi acela.

2.     Este surprinzătoare insistenţa cu care BOR apelează la sprijinul statului; atât în ceea ce priveşte finanţarea, cât şi în problema predării religiei. În comunicatul de presă se afirmă că
[…] educaţia religioasă trebuie asumată în mod liber, conform dorinţei părinţilor şi copiilor. În acest sens, Biserica a respectat deciziile comunităţilor locale […] ”părinţii au dreptul de prioritate în alegerea modului de educaţie acordată copiilor lor”. Aşadar, Biserica respectă şi binecuvintează, în acelaşi timp, libertatea copiilor şi a părinţilor acestora
În fapt, Patriarhul BOR a solicitat Parlamentului şi a obţinut eliminarea din textul Legii Educaţiei a prevederii conform căreia elevii puteau să opteze ca în locul orelor de religie să studieze istoria religiilor, istoria culturii şi artelor etc.
În condiţiile în care în România sunt 18.300 de biserici şi doar 4.700 de şcoli generale, ASUR propune ca în cazul predării confesionale a orelor de religie, acestea să se desfăşoare doar în biserici şi strict pe cheltuiala cultului respectiv.

3.     “Abilitarea” profesorului de religie de către cult presupune obţinerea aşa-zisei “binecuvântări” din partea ierarhiei religioase locale. În condiţiile în care retragerea “binecuvântării” aduce, conform legii, pierderea automată a locului de muncă, câtă independenţă mai are profesorul în acest caz? O altă întrebare rămasă fără răspuns atât din partea Patriarhiei cât şi din partea Ministerului Educaţiei, Ministerului Muncii sau a organizaţiilor sindicale ale profesorilor.

4.     Patriarhia BOR a ignorat semnalele societăţii civile în privinţa manualelor de religie ce promovează violenţa fizică şi psihică asupra copiilor şi nu a luat nici un fel de măsuri pentru retragerea acestora. Un exemplu bine cunoscut este manualul de Religie. Cultul ortodox. Clasa I, de la Editura Sf. Mina, Iaşi (2006) care a fost chiar reeditat în 2008, iar în toamna lui 2010 era disponibil în librariile din Bucureşti.

Să ne mărginim la cifre:
·         avem de 4 ori mai multe biserici decât şcoli
·         anul viitor Statul va aloca de trei ori mai multi bani pentru constructii de biserici decit pentru reparari de scoli
·         fondurile alocate anual cultelor religioase depăşesc bugetul Ministerului Culturii
Aceste argumente vorbesc de la sine.

Patriarhia se teme de “cultură fără credinţă”; noi ne temem de o Românie fără cultură.

_ _ _
Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm contactaţi:
Alexandru Toma Pătraşcu
Vicepreşedinte ASUR
toma.patrascu@asur.ro
0788 39 25 39

12 comentarii:

  1. Anti-crestinii ca voi au distrus Romania dupa 23 august 1944 ! Chiar daca voi nu credeti, DUMNEZEU EXISTA si EL NE VA JUDECA PE TOTI DUPA FAPTELE NOASTRE! SA VA LUMINEZE DUMNEZEU SI SA NE AJUTE PE TOTI SA ALEGEM CALEA CEA DREAPTA !

    RăspundețiȘtergere
  2. http://saccsiv.wordpress.com/2011/02/17/monahul-teodor-stanescu-%E2%80%93-un-tortionar-de-la-pitesti-devenit-calugar/
    CITITI si LUATI AMINTE !!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu unul nu înțeleg de ce luptați cu atâta înverșunare pentru a impune pentru toată populația României principiile după care voi vă ghidați viața?

    De ce sistemul de valori pe care vă bazați voi ar merge pentru 22 milioane de oameni? Știți voi câți oameni credința și numai credința i-a salvat? În momente critice credeți că ajută pe cineva sistem ecuațiilor lui Maxwell, sau dualitatea corpuscul-undă a luminii? Sau vreun citat dintr-un clasic al culturii laice universale? Nu știu ce trăiți voi zi de zi, dar nu toți oamenii sunt ca voi.

    Miza educației religioase în școli nu este îndoctrinarea (termen absolut hilar, dat fiind raportul dintre informația primită într-o oră și timpul alocat unor activități de cu totul altă natură în viața copiilor), și nici cunoșințele largi de filosofia sau istoria religiei.

    Miza este însușirea unui bagaj minim de cunoștințe despre credința în care ne-am născut și am crescut, noi și părinții noștri. Educație pe care nu o primim de la părinți, părinți care, după atâția ani de comunism, nu știu nici ei mare lucru. Care este problema voastră cu asta?

    Voi nu lăsați impresia că vreți egalitate pentru confesiuni. Egalitate nu inseamnă ca un creștin catolic să învețe despre budism și invers. Asta se cheamă indiferentism. Egalitate înseamnă ca creștinul catolic să învețe despre catolicism, iar mahomedanul despre islam. Și din câte știu eu așa se intamplă. Dacă nu, în cazuri particulare, trebuiesc luate măsuri.

    Scoala nu este o ocazie pentru toate religiile să facă prozeliți. Părinții au luat decizia pentru copiii lor legat de apartenența la o confesiune, educația religioasă în școală se va face în consecință.

    Vă deranjează educația de un singur fel, fiindcă în ultimă instanță se face o nedreptate ateismului. Însă așa cum mulți dintre voi ați ajuns la ateism, așa o vor face și copiii noștri, prin liberă alegere și consimțământ. Dar mai în cunoștință de cauză, mai educați religios. Din câte citesc eu pe blogurile ateiste, cunoștințele religioase sunt destul de scăzute, deși se laudă că știu mai multe decât credincioși. Ideea este să știe la fel de multe ca cei care știu, nu cei care nu știu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Și legat de numarul de Biserici sau de școli, încercați să înțelegeți că toate bisericile astea au fost construite în sute de ani. Iar cele care au fost construite în ultimii două zeci de ani, s-au construit cu donații semnificative de la credincioși. Există cazuri de mituire politică pentru construcția de biserici, mai ales catedrale.

    Costul unei școli este însă mult mai mare, cladirea mult mai complexă, standardele sanitare și igienă mai înalte, uzul mult mai accentuat. Implicit viața clădirii mult mai scurtă.

    Bisericile deservesc o populație cu vârste între 0 și 100+ ani. Scolile doar 7-18 ani. De 10 ori mai puțin.

    O persoană fizică are dreptul să construiască o biserică. Va umbla după bani, va face eforturi, va cauta donații etc. Pentru o școală cine se bate, statul? Certați statul, nu biserica. Dacă statul ar da bani pentru scoli, cine le-ar construi și cine n-ar fura? Nu noi?

    Poate ar fi bine ca preoții să construiască școli. Preotul de la mine din oraș a făcut o biserică de 5mld de lei cu 50 milioane de la stat.

    RăspundețiȘtergere
  5. Domnule Cristian Pascu, ASUR nu dorește să impună anumite principii, doar să prezinte un punct de vedere referitor la serviciile publice, pentru care toți românii plătesc, indiferent de orientarea religioasă.

    In privinta capaniei privind indoctrinarea religioasa, va rog sa cititi cu atentie argumentele noastre (http://secularumanisti.blogspot.com/2011/02/asur-lanseaza-campania-stop.html) si sa luati in calcul ca orele de religie se fac saptamanal, timp de 12 ani, la modul doctrinar.

    În privința campaniei ”În plata Domnului”, datele de care dispunem sunt preluate de pe siteul Secretariatului pentru Culte. Detalii găsți aici - http://secularumanisti.blogspot.com/2010/08/nu-ti-lasa-banii-in-plata-domnului.html

    Cât despre opinia ASUR privind credincioșii, ne-am exprimat-o în nenumărate rânduri, inclusiv aici - http://secularumanisti.blogspot.com/2010/08/un-raspuns-pentru-comentatorii-anonimi.html

    RăspundețiȘtergere
  6. @Cristian Pascu: Aș vrea să adaug un răspuns în nume personal.

    ”Certați statul, nu biserica.” - E vina statului că dă, nu a Bisericii că cere și acceptă. Asta să înțeleg?

    "Preotul de la mine din oraș a făcut o biserică de 5mld de lei cu 50 milioane de la stat."

    Câți nevoiași ar fi putut să beneficieze de o masă caldă, în contul acelor bani? Cum îi ajută pe ei opulența unei biserici care e închisă mare parte parte din timp și unde nici măcar nu se pot adăposti de vreme rea?

    ”Scoala nu este o ocazie pentru toate religiile să facă prozeliți” - Nu, e o ocazie doar pentru BOR. Eu consider că nu ar trebui să fie o ocazie pentru nimeni, motiv pentru care susțin că predarea unui curs de istorie a religiilor ar fi benefic pentru toți copiii.

    RăspundețiȘtergere
  7. E vina statului ca nu construieste scoli si spitale. Bani s-ar gasii, dar managementul este deficitar, daca nu inexistent. Argumentul meu este preotii se descurca as construiasca biserici cu putini bani de la stat.

    Este dorinta cetatenilor, a donatorilor, de a se construi un locas de cult, un loc de inchinare, iar nu un spital sau orfelinat. Acelea ar costa mult mai mult fiindca cei cazati si hraniti in ele ar avea nevoie permanenta de fonduri. Se fac si astfel de lucruri, dar nu s-ar face daca ar lipsi bisericile.

    Din ceea ce spui tu este ca pui pret numai pe valorile imediate, materiale, sau cel mult culturale. Dar nu toti oameni sunt asa. Cei care nu sunt asa au nevoie de spiritualitate, au nevoie de biserici, si si le construiesc singuri. Iar banii care vin de la stat, sunt banii din impozitelel platite de ei. Nu sunt urmariti, asa cu nu se poate spune ca impozitul Monicai a mers in proportie de 0,00025% la biserica din Nehoiu.

    Ca si cetateni avem dreptul sa beneficiem de satisfacerea unor nevoie, materiale si spirituale deopotriva. Bisericile nu sunt statii de autobuz sau hambare de adopost pe vreme rea. Cu tot respectul. Daca la nivelul asta faci comparatia, poate este explicabila intreaga atitudine impotriva educatiei religioase.

    BOR nu face prozeliti in scoala fiindca copiii deja apartin acestei confesiuni. Este dreptul si obligatia parintilor de a se opune oricarui abuz. Prietenii mei de alte confesiuni au facut educatie specifica educatiei lor. Sunt sigur ca copiii vostri pot opta sa nu faca ora de religie.

    Un curs de istorie al religiilor ar fi un alt curs de istorie, si atat. Ar fi benefic in sistemul de valori secular, care nu este impartasit de toata lumea. Nu toata lumea este atee. Nu inceteaza sa ma surspinda ca o organizatie atee lupta pentru drepturile organizatiilor religioase. Catolicii si protestantii si neo-protestantii ar trebui sa fie cei care pun afise si iau atitudine. Dar nu o fac, poate fiindca nu exista nicio problema, si nu ii deranjeaza prezenta religiei in scoli.

    RăspundețiȘtergere
  8. Afisul de la patriarhie a fost dezlipit si intors invers... cu partea alba pe dinafara

    RăspundețiȘtergere
  9. @ Cristian Pascu
    http://www.edu.ro/index.php/articles/curriculum/c556+589++/
    Poate acest link va va raspunde la afirmatia dumneavoastra " Catolicii si protestantii si neo-protestantii ar trebui sa fie cei care pun afise si iau atitudine. Dar nu o fac, poate fiindca nu exista nicio problema, si nu ii deranjeaza prezenta religiei in scoli. "
    Dupa cum rezulta din link-ul de mai sus, au si ei un os de ros la orele de religie.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Arisar: afisul e intors pentru ca a expirat perioada in care ASUR inchiriase spatiul publicitar.

    RăspundețiȘtergere
  11. am crezut ca a facut careva vreo gluma proasta

    RăspundețiȘtergere
  12. Este foarte arogant din partea celor care cred in umanism si ateism sa isi promoveze religia pretinzind ca o fac sub umbrela neutralitatii. Cu siguranta nu acesta este adevarul.

    Cum ramine cu parte asta din constitutie:

    ARTICOLUL 29
    (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.

    Daca statul ar aplica articolul asta din constitutie, copiii ateilor si ai umanistilor ar fi scutiti cel putin de educatia asa zis crestina din scoli.

    RăspundețiȘtergere