10 februarie 2011

ASUR lansează campania ”Stop îndoctrinării religioase în şcoli!”

Asociaţia Secular-Umanistă din România lansează azi campania ”Stop îndoctrinării religioase în şcoli!”. Primul pas al campaniei îl constituie atragerea atenţiei asupra acestei probleme, prin amplasarea mesajului de campanie pe panouri publicitare situate în centrul Bucureştiului, în zona Palatului Cotroceni, a Parlamentului şi a Patriarhiei.



Am iniţiat această campanie pentru că, odată cu intrarea în vigoare a noii legi a educaţiei naţionale, a crescut riscul de îndoctrinare a copiilor în şcolile publice. Dorim să le arătăm părinţilor riscurile la care sînt expuşi copii lor odată cu îndoctrinarea şi în acelaşi timp vrem să le prezentăm mijloacele legale pe care le au la dispoziţie pentru evitarea acestui fenomen.” a declarat Toma Pătraşcu, vicepreşedinte ASUR.

Prevederile Legii 1/2011 în privinţa predării religiei in şcoli vin în contradicţie flagrantă cu Constituţia României, cu Legea privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului (272/2004), cu Codul Muncii şi chiar şi cu Legea Cultelor (489/2006):

- lipsa unui mecanism de înscriere voluntară, pe baza unei decizii informate a părinţilor şi a elevilor, instaurează obligativitatea de facto a studierii Religiei în şcoală, fapt ce violează art. 29 al. (1) din Constituţie
      Prevederea conform căreia se poate solicita ca elevul să nu frecventeze orele de Religie este insuficientă în condiţiile în care, în practică, şcolile, din motive administrative, sînt extrem de reticente în a informa elevii şi părinţii şi de a accepta o astfel de opţiune.
      Trebuie menţionat şi că prevederile actualei legi sînt mai restrictive decît cele din anterioara Lege a învăţămîntului (84/1995), care recunoştea dreptul elevilor şi părinţilor de a alege religia şi confesiunea
includerea din oficiu a elevilor la orele de Religie, fără a se ţine cont de opinia lor, încalcă art. 24 al. (1) şi art. 25 din Legea drepturilor copilului (272/2004)
- interzicerea dreptului la opţiune pentru elevii care au împlinit 16 ani este în contradicţie evidentă cu art. 3 al. (2) din Legea Cultelor (489/2006)
- introducerea obligativităţii unui aviz din partea cultului la angajarea profesorilor de religie, pe lîngă accentuarea caracterului confesional al orelor de Religie, încalcă flagrant prevederile art. 5 din Codului Muncii

Poziţia ASUR este neechivocă: în unităţile de învăţămînt de stat trebuie păstrată o strictă neutralitate religioasă, iar în cadrul orelor de Religie trebuie predată Istoria Religiilor şi nu doar viziunea particulară a unui anumit cult, indiferent care ar fi acela.

Maniera actuală de predare a religiei corespunde perfect definiţiei îndoctrinării:
- predarea se face de o manieră confesională, oferindu-se o singură viziune asupra fenomenului religios
se urmăreşte izolarea copiilor de orice concepţie alternativă prin sfaturi de genul “Să ne alegem prieteni credincioşi!” sau prin catalogarea drept “păcătoşi” a celor “care cred altfel decât ne învaţă Biserica Ortodoxă
- profesorii de religie fiind la cheremul cultului respectiv (şi al structurii teritoriale locale în special), trebuie să respecte întru-totul dogma bisericească; în caz contrar li se poate retrage avizul şi îşi pierd automat locul de muncă

Şi mai grav, copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repetă obsesiv despre “păcat”, “iad” şi “diavoli”, inducîndu-li-se ideea că nerespectarea cu stricteţe a “poruncilor” îi condamnă la “osînda veşnică”.

În acest context, nu este de mirare că unii copii nu pot rezista presiunii psihologice şi clachează. Chiar şi un fost ministru al educaţiei, profesorul de psihologie Mircea Miclea, afirma că „Modul în care s-a predat religia îi înspăimîntă pe elevi. Am facut terapie şi eu şi alţi colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizaţi că vine diavolul“.

Chiar dacă din punct de vedere strict legal părinţii işi pot, teoretic, retrage copiii de la orele de religie, în lipsa unor instrucţiuni clare de aplicare, această prevedere este dificil de pus în practică la nivelul şcolilor. De cele mai multe ori, orele de religie fiind plasate în mijlocul zilei, administraţiile şcolare ar trebui să poată oferi copiilor care nu participă la Religie alternative educaţionale, lucru pentru care nu sînt, de obicei, pregătite. Mai mult, lipsa unei politici clare în această privinţă deschide calea abuzurilor şi riscului de ostracizare a copiilor în cadrul colectivului şcolar.

Este foarte important ca decizia de nefrecventare a orelor de religie să fie luată doar după o analiză atentă a impactului asupra copilului, ţinîndu-se cont de opinia acestuia şi oferindu-i tot sprijinul moral şi psihologic necesar pentru a putea evita ostracizarea în cadrul şcolii.

Din aceste motive, asociaţia noastră nu recomandă retragerea necondiţionată de la orele de religie. Strategia pe care o recomandăm părinţilor este de a discuta această problemă la nivelul clasei sau a şcolii şi de a solicita retragerea de la orele de religie pentru întregul colectiv al unei clase sau pentru o majoritate a elevilor.

Pentru evitarea potenţialelor abuzuri împotriva acelor copii care studiază totuşi religia, recomandăm părinţilor acestora:
-  să ceară referinţe despre persoana care predă orele de religie
-  să solicite planurile lecţiilor care urmează a fi predate copiilor
-  să discute periodic cu copilul şi să îi explice de ce la orele de religie i se predau lucruri în contradicţie flagrantă cu cele învăţate la celelalte materii
-  să fie atenţi la apariţia unor modificări radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de păcat, de iad, tulburări de somn sau de nutriţie, înstrăinare de prieteni etc.) şi, dacă este cazul, să apeleze la consiliere psihologică.

Fotografii cu panourile amplasate la Cotroceni, Parlament și Patriarhie sînt disponibile aici.
 
Să nu uităm: În România sînt 18.300 de biserici; doar 4.700 de şcoli generale stau la dispoziţia copiilor!

11 comentarii:

  1. Va doresc mult succes si sper sa se termine odata cu acest abuz bisericesc asupra constiintei copiilor nostri . Este timpul ca religia sa nu mai fie vazuta ca o virtute ci cel mult ca o optiune personala, si astfel oamenilor sa nu le mai fie rusine sa o respinga, deoarece sunt convinsa ca sunt mult mai multi atei si agnostici care accepta religia impusa asupra lor si asupra copiilor, considerand in mod eronat ca ei sunt viciati de nu pot crede si ca credinta/religia este ceva bun .

    RăspundețiȘtergere
  2. Comentariile la articolele de pe realitatea.net, evz.ro sau romanialibera.ro curg intr-un ritm naucitor ceea ce arata importanta temei. Ma surprinde ura unor fundamentalisti care par sa nu fi citit cu atentie textul comunicatului. Pentru ei, iata cateva clarificari:
    - Demersul ASUR nu este impotriva religiei. Asociatia noastra sustine libertatea de credinta a tuturor cetatenilor romani
    - Scolile finantate din bani publici nu trebuie sa fie arena prozelitismului religios intrucat astfel s-ar incalca principiul separarii bisericii de stat.
    - Singura modalitate de predare a religiei in scoli care sa fie conforma constitutiei este cea neconfesionala pentru ca altminteri din ratiuni logistice se ajunge la incalcarea libertatii de credinta a copiilor in scolile cu copii proveniti din familii de religii diferite
    - Sustinem organizarea predarii neconfesionale a religiei in scolile publice numai pe baza optiunii exprimate explicit de catre parinti sau de catre copilul mai mare de 16 ani
    - In plus, sustinem eliminarea subventionarii cultelor din banii publici intrucat statul n-ar trebui sa actioneze ca un intermediar in relatia personala a credinciosului cu cultul respectiv

    RăspundețiȘtergere
  3. "- In plus, sustinem eliminarea subventionarii cultelor din banii publici intrucat statul n-ar trebui sa actioneze ca un intermediar in relatia personala a credinciosului cu cultul respectiv"
    Si nici construirea de catedrale din acesti bani n-ar trebui sa se faca ,dar asta e ,traim intr-o tara de spalati pe creier...Problema e ca acest fenomen se perpetueaza si la generatiile tinere,desi sper ca intr-o masura mai mica!A,ei sunt liberi sa creada in ce vor,dar sa nu-mi ia mie bani pentru asta,si sa mai si pretinda ca se gandesc la binele meu!

    RăspundețiȘtergere
  4. Era timpul pentru astfel de initiative. Nu ar strica si niste autobuze cu afisul respectiv.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Anonim: Am luat in considerare si varianta asta, dar ASUR are fonduri limitate si proiecte numeroase. In plus, autobuzele care circula prin orase tin de administratia locala si autorizatiile se obtin foarte greu. Propunerea e insa foarte buna, iar daca vom gasi modalitatea de a o pune in aplicare, o vom face.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mult succes! (Desi, sa fim realisti, sunt sanse minime pt. asta, doar traim in Rromanika, tara unde trebuie sa-ti dai ceasul cu sute de ani in urma).

    RăspundețiȘtergere
  7. Pana la autobuze e cale lunga in Romania dar, tricouri cu mesaje care sa nu jigneasca, sau sa te trezesti arestat pe strada (cum s-a intamplat in Australia)eu as purta.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru a nu mai exista asemenea discuţii, cred că religia ar trebui predată sub forma unui curs de Istoria Religiilor, ca să nu mai aibă cineva ceva cu ortodoxia. Decât să nu mai fie predată deloc ortodoxia, măcar să fie predată în cadrul unui curs de Istoria Religiilor. Iar BOR ar trebui să aibă cât mai multe şcoli şi licee ortodoxe, să se înscrie acolo doar cine vrea.
    Oricum, intenţia ortodoxiei este bună, de a face oamenii mai buni, nu este nimic rău în asta. Credinţa poate ajuta societatea, fără ea ar fi un haos şi mai mulţi criminali, căci nu ar mai putea şti copiii despre cele 10 Porunci ş.a. Dar se poate face un referendum naţional, să voteze oamenii dacă vor religie în şcoli. Oricum, poate că nu toată lumea iubeşte matematica şi totuşi ea este predată. Sau ar trebui să fie predată religia doar în anumite şcoli, să se înscrie în ele cine vrea să facă şi religie. Să existe câteva şcoli în care să nu se facă religie, pentru a vă linişti pe voi, cei care aţi început o luptă nedreaptă împotriva ortodoxiei - pe care am moştenit-o din strămoşi. Să arunce statul în gurile voastre rele câteva şcoli, dacă aşa vom putea avea linişte. Un om dacă nu este religios, nu există. Un popor dacă nu este religios, s-ar putea să nu mai existe. Religia ne defineşte, ea vine din timpuri străvechi, prin ea aparţinem marii familii universale a binelui, armoniei, respectului şi păcii, prin religie ne punem sub protecţia lui Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
  9. @ Anonim
    Da, religia sub forma de istorie a religiilor este o idee buna deoarece arata copiilor ca exista si alte religii si astfel invata sa le inteleaga si sa fie toleranti. Dar acesta este singurul punct unde pot fi de acord cu tine.
    Intentia ortodoxiei nu stiu care este deoarece nu este o persoana ci un set de dogme in spatele carora stau mai multe persoane a caror intentii nu le pot sti dar le pot suspecta?
    Nu credinta ci educatia ajuta societatea, ca dovada societatile cele mai putin religioase au o rata a criminalitatii foarte scazuta. Cele 10 porunci sunt inaplicabile pentru atei si in parte chiar pentru credinciosi (depinde care varianta - sunt 4)
    Religia spre deosebire de matematica nu este o stiinta ci ceva personal. Matematica este aceeasi pentru toti, religia ba.
    Exista suficiente scoli de teologie, chiar prea multe, atatia teologi vor avea nevoie de locuri de munca, parohii, posturi de profesori, chiar aveti nevoie de atatia preoti platiti din bugetul de stat, sau in cel mai bun caz, din propriile buzunare, chiar, daca ar fi platiti exclusiv din donatiile enoriasilor, ai mai vrea sa fie atatia teologi?
    Eu nu sunt adepta mostenirii. Nu tot ce se mosteneste este bun si indiferent daca este bun sau nu, nu sunt obligata sa imi placa si sa continui o traditie.
    Gurile rele tind sa fie ale credinciosilor care spun, ca si tine ca lipsa credintei te face criminal, sau "inexistent".
    Religie poate te defineste pe tine, dar nu face greseala de a presupune ca altii nu au alte definitii.
    Protectia carui zeu?

    RăspundețiȘtergere
  10. Cineva argumenta cu urmatoarele :
    Predarea Religiei in scoli sub forma actuala incalca:

    - Constitutia Romaniei - art. 29, art. 32;
    - Legislatia internationala privind caracterul neobligatoriu al materiei Religie in scoli (prin inscrierea automata a elevului la cursul de Religie);
    - Legislatia europeana care atesta preeminenta Educatiei moral-religioase in fata Religiei;
    - Legea 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul cultelor - art. 5, art. 6, art. 9;
    - Legea 18/1990 pentru ratificarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului - art. 14, art. 15, art. 16, art. 24;
    - Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului - art. 24, art. 25;
    - Codul Muncii;
    - Legea privind Statutul Cadrului Didactic;
    - dreptul EXCLUSIV al M.E.C.T.S. de a administra programa, curriculumul si modul de predare al disciplinelor scolare;
    - BUNUL SIMT, prin caracterul intolerant, agresiv, nociv psihologic si contraproductiv educational al unor tematici/modele morale predate.
    Toata lumea stie , dar nimeni nu are curajul sa reaminteasca !
    Parerea mea este ca BOR este tinuta in brate de catre politicieni doar pentru ca Patriarhul ajuta la alegeri cu oarece voturi , altfel de ce sa fie tinuta in brate aceasta odioasa Biserica Ortodoxa Romana ?
    mai mult in Romania nimeni nu este mai presus de cat legea ! Si totusi mascaricii in frunte cu Ciobotea sunt ! Cand dracu o sa fie pusa sleahta la plata impozitelor si a taxelor si sa fie obligata sa se autofinanteze ? Avem nevoie de inca un Cuza , sa-i puna cu botul pe labe !

    RăspundețiȘtergere
  11. Multumesc Domnului ca existati. Tineti-o tot asa! Cladim sute de biserici - una la doua zile parca - da' nu am reusit sa facem o autostrada cat de cat...

    RăspundețiȘtergere